چگونه دریابیم عشقمان واقعی است ؟

تشخیص عشق غیر واقعی با 5 روش

علت اصلی نگارش این مقاله روز 25 بهمن بود روزی که باید به دکتر مراجعه میکردم اما سیل جوانانی که در خیابان به دیدار معشوقشان آمده بودند باعث شد با تاخیر به دکتر برسم برایم جای سئوال داشت که اینهمه جمعیت، این همه هزینه و این همه وقتی که امروز صرف میشود چه توجیهی دارد هر گوشه از خیابان را نگاه میکردی بساط بادکنک قرمز و خرس قرمز پهن بود و در دست بسیاری از جوانان بسته های همراه با گل و بادبادک دیده میشد . البته که مسلما در تهران این همه ادم عاشق وجود ندارد و تعداد زیادی از ادمها که ادعای عشق میکنند معنای واقعی آنرا نمیدانند عشق مفهومی است که در طول اعصار نمونه های واقعی و جدی آن کمتر به چشم میخورد اما همه ما تجربه نسخه های سبکتر و پایینتر عشق را داشته ایم.

14 فوریه برابر با 25 بهمن روز ولنتاین است این روز به روز عشاق معروف است در این روز اغلب جوانهایی که عاشق هستند یا سعی میکنند  عاشق باشند و یا به این موضوع تظاهر میکنند روز عشق را جشن میگیرند نماد این روز قلب و گل و خرس و کاکائو و رنگ قرمز است تاریخچه ولنتاین که یک جشن مسیحی است به یک قدیس کاتولیک به نام ولنتاین برمیگردد که عاشق دختر زندانبانش بوده و اولین کارت ولنتاین را این قدیس برای معشوقش ارسال میکند و کارت بعد از اعدام قدیس دست معشوقش میرسد

 روز ولنتاین هدایای زیادی بین دختر و پسرها رد و بدل میشود که گاهی این هدایا گران قیمت نیز هستند ولی به نظر نویسنده شیرین ترین هدیه ولنتاین هدیه است که از طرف عشق واقعی دریافت شده باشد .

من امروز شیرینترین و خالص ترین تبریک زندگیم را شنیدم پدر و مادرم این روز را تبریک گفتند براستی که عشقی خالص تر از عشق پدر و مادر به فرزند نمیتوان یافت  حالابه بهانه امروز بیایید سراغ عشق واقعی برویم اصلا تعریف عشق چیست؟  دکتر ندر می‌گوید: «عشق واقعی به این معنی است که بخواهید میزان سلامتی، رفاه و خوشبختی فرد مقابل‌تان بیشتر از سلامتی، رفاه و خوشبختی شما باشد. زمانی که مراقب کلمات، افکار و فعالیت‌هایتان هستید، به‌ویژه اگر سعی می‌کنید که این رفتار برای فرد مقابل‌تان خوش‌آیند باشد، درواقع شما عاشق شده‌اید».

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است  که در هنگام عاشقی گاهی، درگیر هیجانات جنسی هستیم و این مقوله را با عشق اشتباه می‌گیریم اگر از لحاظ جنسی جذب شریک عاطفی خود شدید لحظه ای ایست کنید و بیشتر فکر کنید چون بعید نیست تب هیجاناتتان که فروکش نماید دیگر عاشق نباشید .

هرکسی تجربه عشق دارد احساس میکند با دیدن طرف مقابل دلش غنج میر‌ود گاهی دچار اضطراب و هیجان می‌شود و دست و پای خود را گم می‌کند  احتمالا این حسی است که همه ما از جوانی تجربه‌اش کرده‌ایم ممکن است بارها عشق را تجربه کرده باشیم یا همچنان وفادارانه  با دیدن اولین و آخرین عشق هنوز این حالات به ما دست دهد . 

از کجا بفهمیم که عشقمان واقعی است؟

عشق برای خود قوائدی دارد، با هر بار لرزیدن دل نمیتوان گمان کرد که عاشق هستید ضمنا عشق باید یک کشش دوسویه باشد

 عشق یکطرفه و اصرار برای آن جز نابودی عاشق سودی ندارد همانطور که همه تعاملات باید بین دو نفر صورت گیرد عشق نیز همینطور است  برای اینکه اطمینان پیدا کنید عشق شما واقعی است یا نه باید به این نکات توجه کنید

  • عشق واقعی برای شما امنیت می‌آورد.

 زمانی که کنار عشق واقعی خود هستید احساس ناامنی نمی‌کنید و اضطراب و هراس ندارید. ضمنا در همه روابط داشتن امنیت یک اصل اساسی وکلی است رابطه ای که در آن امنیت نباشد از پایه اشتباه است بسیاری از ما وقتی وارد رابطه ای می‌شویم بر اساس قوتی و قدرتی که رابطه برای ما دارد از بین رفتن  رابطه نیز مهم می‌شود تا حدی که برخی حتی از اظهار عقیده نیز می‌ترسند.

  • در کنار عشق واقعی، میتوانید خودتان باشید

 خیلی از ما وقتی عاشق میشویم در مقابل طرف عشقی سعی میکنیم بهترین باشیم واما در کنار عشق واقعی ، از لحاظ پوشش و رفتار می‌توانیم خودمان باشیم و نیازی به نقش بازی کردن نیست

  • دوست داشته شدن اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد.
  • طبیعی است وقتی که شما از طرف کسی بسیار دوست داشته شوید اعتماد به نفس شما بالا می‌رود هیچیک از ما آدمها تکمیل و صد درصد نیستیم وقتی می‌بینیم کسی با وجود همه نقایص مارا دوست دارد و عاشق شده است اعتماد به نفسمان بالا می‌رود در مورد اعتماد بنفس ، مراقب بود که این اعتماد به نفس کاذب نباشد طبیعی است شما هرعیب و نقصی هم داشته باشید از دریچه چشم کسی که عاشق شماست عالی هستید  باید طبیعی است وقتسی ضعف و نقصی دیده نشود کاری هم برای رفع آن صورت نخواهد گرفت.

عاشق شاید در روزها ماها و سالهای اولیه همه عیوب طرف مقابل را تحمل کند اما بالاخره خسته میشود و باید به عنوان یک اصل کلی در نظر داشت که هیچ خصوصیتی مثل اخلاقیات نمیتواند باعث رشد و گسترش زندگی و انسان شود

  • عاشق واقعی حسادت نمیکند

 اگر کسی واقعا عاشق شما باشد برای پیروزی ها و موفقیتهای کسب شده از طرف شما احساس حسادت نمیکند ،زمانی یک عاشق واقعی حسادت میکند که پای رقیب عشقی در میان باشد.

  • احترام به عقاید و نظرات معشوق

 کسی که عاشق واقعی باشد نظرات طرف مقابلش را می‌پذیرد. حتی اگر اختلاف عقیده و نظری باشد به همین دلیل است که گاهی دو آدم می‌بینیم با طیف نظرات گونان، یکی حزب راست است و دیگری چپ، یکی پولدار است و دیگری فقیر یا با اختلافات مذهبی فراوان ، اما کنار هم زندگی خوبی دارند و خوشبختند

  • عشق و هم‌صحبتی

 زمانی که عاشق کسی می‌شوید و طرف مقابل نیز عاشق شماست راحتتر با هم حرف می‌زنید و درد دل می‌کنید و در بسیاری مواقع می‌توانید راهکار ارائه دهید یا در یک کار و پروژه نواقص را به همدیگر گوشزد کنید عشق واقعی ، شیفتگی محض نیست که شما جز معشوق چیزی نبینید و چیزی نشنوید اگر عشق، واقعی باشد و مسیر طبیعی خود را طی کرده باشد باید بدانید به عنوان دو انسان که دارای شخصیت مستقل هستید اختلاف نظر ها طبیعی است.

  • عشق واقعی و مقایسه

بسیار رخ میدهد که افراد خود را با دیگران مقایسه کنند مقایسه زیبایی، موفقیت و …  طبیعتا هیچ یک از ما نمی‌توانیم یک شخصیت تمام و کمال باشیم هم مهربان باشیم هم زیبا ، هم تحصیلکرده هم موفق ، هم کتابخوان، هم هنرمند ، هم کدبانو و…

 بنابراین گاهی پیشامدی باعث می‌شود خودرا با دیگری مقایسه کنیم مثلا با توجه به اینکه من زیباترم، اما دیگری خوشبختر است و … اما وقتی عشقتان واقعی باشد هیچ گاه خود را و همینطور شریک عاطفی و معشوقتان را با دیگران مقایسه نمی‌کنید چرا که احساسی که شما در کنار شریک عاطفیتان دارید با دیگری زیباتر ، موفقتر و…. تجربه نخواهید کرد.

عشق مزایاو معایبی از لحظ فیزیولوژیک برای انسان دارد

تجربه عشق خصوصا به صورت دو طرفه باعث میشود که اکثر مواقع خوشحال باشید ، در بسیاری از آقایان عشق احتمال ابتلا به فشار خون را پایین میآورد ، عشق میتواند اضطراب را کاهش دهد و باعث خواب بهتر و با کیفیت تر میشود .همه مواردی که عنوان شد میتواند معایب عشق همباشد ناکامی در عشق می‌تواند سبب افسردگی اضطراب عدم اعتماد بنفس و کم خوابی شود.

  مرز بین هوس و عشق بسیار باریک است با اینحال راههایی برای تشخیص بین این دو وجود دارد وقتی کسی رابطه را تنها از روی هوس می‌خواهد  مقصود او رسیدن به هدفش است با رسیدن به هدف و کسب مقصود ، رابطه برای او کم اهمیت شده و رو به سردی می‌گذارد این اهداف می‌تواند نیازهای جنسی و یا سو استفاده مالی باشد.

نشانه هایی که می‌فهمیم طرف مقابل، خیلی در رابطه جدی نیست .

  1.  هیچ وقت سئوالات اساسی در مورد زندگی و ادامه رابطه از شما نمیپرسد سئوالات اصولا سطحی و در مورد مسائل روزمره است.

2- در مورد ادامه رابطه صحبت جدی نمیکند مثلا در مورد تعداد فرزندان، ازدواج و تشکیل خانواده و ….البته باید دقت کنید با افرادی که به محض ورود در رابطه ، در مورد ازدواج و … صحبت می‌کنند نیز با احتیاط رفتار نمایید چون بعید نیست همه این وعده ها فریب باشد.

3- اگر در رابطه با ازدواج و ادامه رابطه چیزی از او بپرسید جواب درستی نخواهید گرفت.

4- در دعوا و اختلافات تهدید به جدایی می‌شوید.

5- برای معرفی شما به خانواده و یا آشنایی با افراد خانواده شما هیچ تلاشی نمی‌کند.

اگر عشق یکطرفه باشد هردو طرف آسیب می‌بینند بهترین کار در اینمواقع قطع رابطه با کمک مشاور است که شما را به کلی از رابطه جدا کند گاهی هم هردو طرف عاشقند اما شدت عشق طرفین با هم متفاوت است. بدون شک در این رابطه ها یکی از طرفین لطمه جدی می‌بیند و گاها برای حفظ رابطه هر تلاشی می‌کند و هرگونه باجی می‌دهد وقتی یکی از طرفین رابطه چنین رفتاری می‌کند احتمالادر تله رها شدگی گرفتار شده است و از تنها ماندن می‌ترسد پس در این شرایط بهترین راهکار مشورت با مشاورهای رابطه و خانواده است تا شما از دست عشق یک سویه و تله رها شدگی نجات دهد.

همه ما در زندگی بارها عشق و یا هوس را تجربه کرده‌ایم خصوصا عشق که شاید خیلی واقعی نبوده است عاشق بودن زمانی که داخل این کشمش و جاذبه قرار دارید شاید خیلی شیرین و زیبا جلوه نکند غم فراق و… اما بعدها و چند سال بعد که از دورتر به آنروزها فکر میکنی احساس تجربه عمیق و پختگی به انسان دست می‌دهد.

 عشق تنها میان یک زن و مرد نیست عشق می‌تواند بین فرزند و والد ، دو دوست و بین انسان و خدا  باشد در محبت خالق که نباید شک کرد عشق مخلوق به خداوند هم در واقع عشق به خود است هرچقدر خود شناسی شما قویتر باشد بیشتر شیفته خالق خود خواهید شد.

 انسان به صورت فطری نسبت به خالق خود عشق و محبت دارد و چه بسا این عشق فطری و غریزی است که باعث می‌شود به موجودات دیگر از جمله انسان ، حیوان و … عشق بورزیم عشق را حتی اگر انکار کنیم باز در وجود ما نهادینه شده است ، شاید همه عمر از آن فراری باشیم اما باز روزی از روزهای عمرمان پنجره را هل می‌دهد و مثل نسیمی خنک روی صورتمان می‌نشیند آن هنگام است که دلمان می‌خواهد در مسیر این نسیم باشیم و از همان لحظه است که زندگی برای ما دوباره آغاز می‌شود .

لذت عشق را تنها باید چشید و شاید در قامت کلمات نگنجد که بتوان آن را توضیح داد اما باید بدانیم عشق مسئولیت می‌آورد باید هم مراقب خودمان باشیم هم کسی که عاشقش شده‌ایم یا عاشقمان شده است .

عشق احتیاط  می‌آفریند چرا که می‌دانیم کسی در جایی از این دنیا چشم براه بازگشت ما است .

اما نظر شخصی من این است که عشق چیزی ماورایی و رمانتیک نیست عشق را نباید در قصه، افسانه ها و فیلمها جستجو کرد عشق بین ما انسانها جریان دارد وقتی برای کسی آرزوی سلامت می‌کنید ، وقتی از کسی می‌خواهید مراقب خودش باشد، وقتی که از دوستی در دوردست احوالش را جویا می‌شوید ، وقتی با اذان صبح بیرون می‌روید و پاسی از شب بازمی‌گردید که سفره تان پر باشد وقتی مادر بیمار هستید اما تب را به جان میخرید و خانه را برای ورود همسر و بچه ها آماده می‌کنید

همه اینها نشانه های عشق است عشقی که خالص و واقعی است و چیزی جز آرامش برای دو دلداده ندارد. شاید افسانه ها به قدری عشق رل پیچیده کرده‌اند که ما در زندگی های روزمره مان دنبالش نمی‌گردیم و خیال می‌کنیم عشق اینجایی نیست اما اگر خوب دقت کنیم این عشق است که چرخ هستی را می‌چرخاند همه روابط عادی زندگی‌مان در سایه عشق شکل می‌گیرد و دوام می‌یابد اما ما عشق را منوط  به احساس خاص، شخص خاص و موقعیتی خاص می‌کنیم بیایید تعاریف کلاسیک عشق را دور بریزیم و طرحی نو در اندازیم.

عشق
برچسب گذاری شده در:         

2 نظر در مورد “عشق

  • 2023-02-26 در 23:29
    لینک ثابت

    مرسی که راجع به مقوله عشق نوشتی امیدوارم جوان های داخل گروه خانواده این موضوع بسیار خوب و علمی را بخوانند و استفاده کنند.باتشکر

    پاسخ
  • 2023-03-02 در 20:50
    لینک ثابت

    متشکرم عزیزم امیدوارم کسانی که مطالعه میکنند استفاده ببرند🥰🥰🥰

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *