اغلب انسانها تجربه تنهایی را داشته‌اند برای برخی این تنهایی موقت ، اما بعضی از افراد، غالب اوقات این حس را تجربه می‌کنند.

 تنهایی ،با احساس تنهایی متفاوت است گاهی شخص در میان جمع یا خیل دوستان و خانواده است ولی حس تنهایی دارد   به قول استاد سخن سعدی

 هرگز وجود حاضر غایب شنیده ای            من در میان جمع و دلم جای دیگرست

در پاره ای از اوقات هم  شخص تنهاست  اما حس تنهایی بر او چیره نشده است احساس تنها بودن از تنها بودن خطرناکتر است .

 تنهایی مثل هر چیزی در این دنیا دو لبه دارد لبه تیز  که آسیب رساننده است و لبه دیگر، فضیلتهایی که برای انسانها ارمغان می‌آورد  ابتدا  ازلبه های تیز و برنده تنهایی صحبت میکنیم.

لبه های تیز تنهایی

 تنهایی و افسردگی

 تنهایی میتواند باعث افسردگی افراد در جوامع شود  تنها بودن در زندگی معادل کشیدن  پانزده سیگار به طور  روزانه است و میتواند یکی از علل اضطراب، استرس ، ناراحتی های قلبی و گوارشی باشد  درصد زیادی از آمار مرگ در دنیا مربوط به تنهایی افراد است.

 تنهایی و  رفیق ناباب

 ترس از تنهایی در میان انسانها شایع است این ترسی است که به صورت فطری و از نا خوداگاه ما  سرچشمه میگیرد. گاهی  برای غلبه بر این ترس ، افراد وارد دامهای مختلف و مسیرهای بیراهه در زندگی می‌شوند .

 به قول شاعر:

دلا خو کن به تنهایی    که از تنها بلا خیزد

اشاره شاعر در اینجا به این نکته است که گاهی تنهایی رفیق بهتری است   و بسیاری از افراد (تن‌ها) می‌توانند شیطانهایی باشند در لباس فرشته

تنهایی و باج دادن

 گاهی برای حفظ رابطه و بقای دوستی و ارتباطات وارد تله ای می‌شویم که شروع به باج دادن به شریک عاطفی و یا دوست می‌کنیم . این باج دادن می‌تواند به صورت مالی ، عاطفی و .،، باشد مثلا برای حفظ رابطه ، فرد، همه حرفهای دوست و شریک عاطفی خود را می‌پذیرد به این تله تله تسلیم می‌گویند .

  تعداد محدودی از افراد از تنهایی استقبال می‌کنند نظر شخصی نویسنده این است که بین انزوا و اجتماعی بودن افراطی باید حد تعادلی در نظر گرفت آدمیزاد گاهی به تنهایی نیاز دارد و زمانی لازم است بین جمع و دوستانش برود .

  لحظه های تنهایی ، لحظاتی است که انسان می‌تواند مکثی کند ، و به خود فکر کند، عادات و رفتارهایش را تحلیل و بررسی کند  و در آنها تامل کند.

 همچنین می‌تواند به کارهای شخصی و علایقش بپردازد  و آنها را گسترش دهد . در بیشتر مواقع تنهایی  می‌تواند باعث بروز خلاقیت در شخص گردد.

 راههای غلبه بر تنهایی

 دوستیابی و غلبه بر انزوا

برای  مهار تنهایی راههای مختلفی وجود دارد. یکی از این راهها مهارت دوستیابی است هر چقدر هم که در زندگی منزوی باشید بالاخره باید یک دوست را داشته باشید توصیه ام این است که در دوستی به کیفیت، بیشتر از کمیت اهمیت دهید. اگر تنها یک دوست واقعی داشته باشید، که بر بیشتر  جنبه های شخصیتی شما واقف باشد بهتر از هزار دوستی است که شما را درک نکنند.

 دوستی ها بر سه نوعند

 دوستی بر اساس منفعت طلبی: در این دوستی هر دو طرف، یا یکی از طرفین دوستی، بر اساس سودی که از این دوستی عایدش می‌شود رابطه را حفظ میکند.

 دوستی بر اساس لذت:  غالب اوقات   این دوستی ها بر پایه لذت و خوشگذرانی است که البته هر دو طرف دوستی از این لذت منتفع میشوند . در این نوع دوستی نباید که یکی از طرفین از این لذت لحظه ای آسیب ببیند.

 اما بهترین نوع دوستی دوستی بر پایه انتخاب محاسن اخلاقی است  دوستی هایی که بر اساس مهربانی، وفاداری  و صداقت پایه گذاری می‌شود بهترین و ماندگارترین  نوع دوستی است.

 با خودتان مهربان تر باشید.

 برای غلبه بر تنهایی گاهی لازم است که با خودتان مهربانتر باشید و برای جسم و روحتان احترام قائل باشید. اگر به عنوان یک  انسان ارزش خود را درک نکرده و قبول نداشته باشید بزرگترین و بهترین دوست هم نمی تواند این خلا را پر کند.

به رویاهایتان فکر کنید.

 اگر آنقدر اوقات فراغت دارید که در این وقتهای آزاد، تنهایی سراغتان می‌آید توصیه می‌شود  به رویاها و آرزوهای قدیمی فکر کنید احتمالا حالا، فرصت محقق کردن یک یا چند از این  رویاها را دارید.

 کتاب بخوانید.

 از کودکی به ما آموخته‌اند که کتاب بهترین دوست انسان است چه بهتر که تنهایی خود را با این دوست  به مشارکت بگذارید اطمینان کنید که هیچ وقت تنهایتان نخواهد گذاشت.

 پیاده روی و تنهایی

 اگر تنهایید، چرا پیاده روی نمیکنید ؟ میتوانید هراز چند گاهی برای پیاده روی مسیرهای تازه‌تری را انتخاب کنید. این کار باعث می‌شود شما علاوه بر آدمها و چهره های جدید ، خانه ها و مغازه های جدید نیز ببینید . هر چیز جدید می‌تواند انرژی و هیجان جدید وارد زندگی شما کند علاوه بر همه اینها شما با پیاده روی، ورزش هم کرده‌اید.

برای غلبه به تنهایی حیوان خانگی بیاورید.

 شخصا هیچ علاقه ای به حیوان مخصوصا از نوع خانگی را ندارم  اما افراد زیادی را دیده ام که با این ترفند دیگر تنها و منزوی نبوده‌اند . حس مسئولیت در مورد حیوان و حس اینکه شما همه چیز او هستید حال شما را بهتر میکند.

   عضو یک تیم یا باشگاه شوید.

در زمینه علاقه مندی‌ها و اهدافتان دوستان مشترک بیابید کسانی که مثل شما علاقه مند به کوه‌نوردی، سفر، کتاب خواندن و یا موسیقی هستند .  ارتباط و همصحبتی با کسانی که حرف مشترکی دارید حال شما را بهتر می‌کند

.

دوستان  واقعی خود را بیابید .

 دوباره به بحث دوستی بازگشتیم  . سعی کنید با دوستانتان خارج از فضای مجازی ارتباط بگیرید احتمالا عضو کانال یا گروه دانشگاه ، کتابخانه و یا محل کار قدیمتان هستید به جای اینکه از طریق فضای مجازی از  هم احوال بپرسید در دنیای واقعی هر از چند گاهی با هم قرار بگذارید .در فضای مجازی رابطه ها عمق ندارند و بیشتر باعث سردرگمی انسان میشوند.

اگر تنهایید به دیگران کمک کنید.

برای اینکه بتوانید تنهایی خود را با صورت ارزشمند وهمینطور هدفمند پوشش دهید، بهتر است از دیگران کمک بگیرید . راهکار آن‌را به شما می‌دهم  سراغ کارهای خیریه بروید.  به خانه سالمندان و یا محل نگهداری کودکان بی سر پرست سربزنید. حتی اگر فقط با آنها صحبت کنید کمک بزرگی به آنها و خودتان کرده‌اید.

نکته ای که باید بپذیرید این است که انسان تنهاست حتی اگر با دیگران باشد.چون درک و تفسیر او  از جهان ، وقایع و خبرها، از دیگری جداست. در ارتباط و جمعهای صمیمانه حتی در یک رابطه عاشقانه، باید پذیرفت  که هیچ کسی در دنیا نیست که کل تنهایی دیگری را پوشش دهد و به تمام پیچ و خم های روحی، شخص مقابل، آگاه باشد . این کیفیت از رابطه حتی با گذشت زمان نیز اتفاق نمی‌افتد . بنابراین توصیه می‌شود که چنین توقعی از کسی نداشته باشید .

 از قول شاعر معاصر ، شاملو

کوهها باهمند و تنهایند     همچو ما با همان تنهایان

 از تنهایی نهراسید. روبرو شدن با خود واقعیمان ممکن است سخت و تلخ باشد چرا که انسان در برابر همه نقاب می‌زند اما لحظه تنهایی با خود، بدون نقاب و عریان است. اما باید پذیرفت هیچ چیزی در این جهان کامل نیست   . و احتمال خطا برای همه وجود دارد .

پس با خودتان مهربان باشید و گاهی خودتان با خودتان حرف بزنید در همه کائنات هیچ  دوستی مثل خودتان نخواهید یافت.

توصیه میکنم برای درک بهتر تنهایی پادکستهای رادیو راه دکتر مجتبی شکوری را گوش کنید اطمینان دارم کوچکترین ارمغان گوش دادن به این پادکستها آرامش درونی باشد

این پادکشتها را میتوانید در برامه های مربوط به پادکست استفاده نمایید

.https://podcasts.apple.com/us/podcast/%D8%B1%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%AC%D8%AA%D8%A8%DB%8C-%D8%B4%DA%A9%D9%88%D8%B1%DB%8C/id1496988806

تنهایی و 9 راه غلبه بر آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *