وقتی نوجوان بودم حس می‌کردم داشتن یک پدر پولدار ، همسر موفق یا داشتن قد بلند و سیمای زیبا  انسان را خوشبخت می‌کند کمی بزرگتر که شدم دریافتم که خوشبختی حسی درونی است.

در تمام کتابهایی که مطالعه کردم و تجارب شخصی تا به حال نشنیده‌ام خوشبختی نمونه عینی داشته باشد مثلا ایلان ماسک نمونه یک فرد موفق است یا جف بزوس علاوه بر موفقیت یکی از ثروتمندترین افراد دنیاست. اما در تمامی اعصار گذشته و در طول تاریخ کسی به عنوان نماد خوشبختی معرفی نشده است.

خوشبختی یکی از سئوالات بشر در طول تاریخ است که جواب سر راست و شسته رفته ای نمیتوان برای آن یافت هر چند معیارهای برای سنجش آن همچون توانایی مالی و سلامت می‌گذارند با اینحال نمی‌توان  به این راحتی ها کسی را خوشبخت نامید و مرغ همسایه را غاز دید .

افسانه ها و گذشتگان می‌گویند که فرشته خوشبختی هیچ بویی از وفا نبرده است . و دوستیش با افراد، ماندگار و دایمی نیست  بنابراین به این دوستی نمی‌توان دل بست.

 حتما همگی در اطرافمان زندگی های آرام و شاد دیده‌ایم که به دلیلی مثل خیانت و… دچار تلاطم شده‌است و همینطور زندگی های متلاطم که به دلیلی مثل یافتن شغل جدید و دوست جدید آرام شده‌اند .

 به نظرم مترادف کلمه خوشبختی، شاید آرامش باشد وقتی آرامشی درونی وجود داشته باشد همه جنبه های زندگی را تحت تاتیر قرار می‌دهد.

مطالب زیر چکیده‌ای از تجربیات شخصی و مطالعات شخص نویسنده مقاله اکرم پیران است.

 برای خوشبخت شدن دست از مقایسه بردارید.

مقایسه دقیقا آرامش خاطر شما را هدف گرفته‌است وقتی خود را با دیگری و یا دیگران مقایسه می‌کنید علاوه بر اینکه اعتماد به نفس خود را نشانه گرفته‌اید بلکه آرامش درونیتان را نیز به خطر می‌اندازید  اگر برای همه آدمها شرایط یکسان و مساوی در نظر بگیریم با اینحال ممکن است افراد رفتارمتفاوتی بروز دهند بنابراین هرگز خودتان را با آن دیگری، که هردو شرایط متفاوت داشته‌اید مقایسه نکنید و خوشنودی قلبیتان را به هیچ بهایی خدشه دار ننمایید.

خوشبختی یعنی پذیرش

 در زندگی ما انسانها گاهی رنجها و غمهایی متولد می‌شوند که دقیقا همین آرامش خاطر ما را نشانه می‌گیرند منشا این رنجها گاهی خودساخته است اما بعضی از رنجها در طول زندگی از طرف خدا برای شما پیش می آیند مثل غم هجران عزیز

باید دانید که اگر نگرش خود را به رنج عوض کنید زندگیتان بار معنایی متفاوتی پیدا خواهد کرد نویسنده بزرگ، داستایوفسکی، دیدگاه عجیبی در مورد رنج دارد داستایوفسکی می‌گوید امیدوارم لیاقت رنجهایی که بر من وارد شده را داشته باشم.

علت این دیدگاه به رنج ، در واقع پذیرش رنج است پذیرش رنج انسان را خود ساخته می‌کند. در زندگی امور بسیاری هستند که از کنترل ما خارجند بنابراین اگر این امور مطابق میل شما نیستند نباید برایشان دغدغه داشته باشید  اگر این پذیرش در زندگی وجود داشته باشد وجود غم و مشکلات، دریای آرام وجود شما ،را متلاطم نمی‌کند.

کم توقع بودن و خوشبختی

وقتی توقع های خود را از جهان هستی پایین می‌آورید طبیعتا دغدغه‌ای برای کسب این درخواستها و یا نگرانی برای از دست دادنش ندارید و همین موضوع به حفظ آرامش درونیتان کمک می‌کند البته که منظور نویسنده عدم تلاش برای رسیدن به آرزوها نیست . داشتن توقع به حد منطقی و معقول شمارا خوشحالتر می‌سازد.

رفاه و موقعیت اجتماعی خوشبختی بوجود نمی آورد.

منظور م این نیست که احیانا رفاه و یا موقعیت مناسب اجتماعی و زندگی خوب داشتن بد است  همه اینها مواردی است که برایتان آرزو میکنم اما معیار خوشدلی و خوشحالی نیست و نمیتوان گفت شخص مرفه به همین علت خوشبخت میباشد .

 از قرن نوزده به بعد صنعت و ثروت در همه جای جهان شروع به رشد فزاینده کرده‌است و بشر امروز،  نسبت به انسان دیروز، رفاه چشمگیری داشته‌، اما  این رفاه، باعث خوشحالی و خوشنودی بیشتر در انسان نیست. نگاهی به آمار افسردگی و خودکشی بیاندازید.

 آمریکا به عنوان کشوری که زندگی در آن  به علت آزادی ، سبک زندگی و رفاه ، آرزوی بسیاری است از لحاظ میزان افسرده ها دومین کشور جهان است یا ژاپن که در کنار مدرن شدن هنوز  ساختار سنتی خود را حفظ کرده ، بیشترین آمار خودکشی نوجوانان را دارد.

خوشبختی باید اپیدمی شود.

انسان نمی‌تواند تنهایی احساس خوشبختی تام داشته باشد . پیکنیک‌ها و دورهمی‌های افراد را در نظر بگیرید حتی برای ساعاتی خوش، و گذران لحظات نیز م همراهانی دارند وقتی که خوشحالی و خوشبختی را بین دیگران توزیع می‌کنید نه تنها سهم شما کوچکتر نمیشود بلکه قدرت تاثیر گذاری آن چند برابر می‌شود بنابراین خوشبختی و خوشحالی جمعی نقش پر رنگی در خوشحالی فردی دارد.

با خانواده بیشتر وقت بگذرانید تا حس خوشبختی داشته باشید.

 گذراندن وقت با خانواده و رسیدگی به امور آنها و کمک به والدین میتواند حس رضایت درونی را بالا ببرد.

موفقیت به معنای خوشنودی نیست.

در موفقیت افراد  اهداف متفاوتی دارند.  عموما مواردی مثل ثروت، قدرت، شهرت  و جذابیت جز معیارهای موفقیت محسوب می‌شود  اما از دیدگاه من، شادکامی، آرامش خاطر و رضایت است.

 همگی تعداد زیادی افراد موفقی را دیده‌ایم که همیشه با ابروهای گره خورده بار سنگینی از مشکلات را با خود جابجا می‌کنند و همینطور افراد معمولی و ساده ای دیده‌ایم که زندگی ساده ای دارند اما همیشه لبخند روی لبانشان هست. اشتباه نکنید منظور من بی برنامگی نیست ولی تلاش، تا جایی مثمر ثمر است که انسان روی چیزی کنترل دارد اگر در موقعیتی هستید که کنترلی روی آن ندارید و کاری نمیتوانید انجام دهید بهتر است آرام، تماشاگر باشید و قلب و ذهنتان را درگیر نتیجه ای که اطلاعی از آن ندارید، نکنید. به هرحال موفقیت الزاما به تنهایی باعث خوشحالی و شادکامی شما نخواهد شد اما  شاد بودن باعث موفقیت در بسیاری امور است.

برای خوشبختی آرام باشید.

توصیه می‌کنم هیچ  وقت پیگیر اخبار نباشید رسانه ها معمولا به شما راست نمی‌گویند و خبرهایی که منتشرمیشود احتمالا در راستای  منافع گروه و دسته خاصی است. پس خود را درگیر نکنید مضافا براینکه درگیری ذهنی شما کمکی به حل مشکلات جهانی نخواهد کرد. ولی آرامش افراد شاید عاملی باز دارنده برای مشکلات  و معضلات جهانی باشد.

باور داشته باشید

 اصولا همه انسانها به کسی یا چیزی باور دارند قرار نیست در اینجا در مورد درستی یا غلط بودن باور دیگران صحبت شود  اما داشتن اعتقاد و باور زندگی را جهت و سمت و سو می‌دهد از طرفی نوعی اطمینان قلبی پیدا می‌کنید. داشتن باور به شما کمک می‌کند که مثل کشتی بی بادبان و بی لنگر هر سویی کشیده نشوید .  ضمنا توصیه می‌کنم که به باور خود ایمان داشته باشید اما هر جا حس کردید راه را اشتباه رفته اید تامل نکنید و بازگردید.

از آنچه هستید شرمنده نباشید.

 در هر مرحله ای از زندگی که هستید  به خاطر شرایطتان خجالت نکشید بگذارید داستانی برایتان تعریف کنم  ژاله بعد از بیست سال که از دانشگاه فارغ التحصیل شده بود به یک دورهمی خانوادگی با دوستان خود دعوت شد ابتدا از رفتن به دورهمی سر باز زد چرا که ازدواج نکرده بود، ماشین نداشت و در حالیکه همه دوستانش مقاطع بالاتر درس خوانده بودند ،  او فقط لیسانس داشت، کمی با خودش کلنجار رفت و تصمیم گرفت به این دورهمی برود ، او کار اشتباهی نکرده بود  پس دلیلی برای خجالت نبود ضمن اینکه حضور در جمع به تقویت اعتماد به نفس ضعیفش کمک میکرد.

منفی‌بافی نکنید.

 واگویه های درونی افراد یکی از دلایل اصلی اضطراب  است این واگویه ها اغلب مثبت نیستند و به استقبال مسایل و مشکلات میروند.

 تمام مدت بچگی به این فکر میکردم که اگر پدرم شهید شود چه کنم؟ در حالیکه پدرم اصلا جبهه نرفته بود او یک نظامی بود که اضطراب اعزامش به جبهه و شهادتش باعث می‌شد که نیمی از شبهای کودکی را در تخت گریه کنم  در واقع من به استقبال رنجی رفته بودم که قرار نبود هیچ وقت اتفاق بیافتد .  هنوز گاهی این افکار بیهوده سراغم می‌آید اما به سرعت پس می‌روند  دلیلی ندارد نگران اتفاقی باشیم که هنوز رخ نداده‌است. بنابراین نویسنده این مقاله اکرم پیران پیشنهاد می‌کنم سعی کنید به این واگویه ها جهت مثبت دهید یا هر زمانی گرفتارش شدید خود را با کاری مثل گوش دادن به موزیک  یا خواندن کتاب سرگرم کنید.

دنبال علایقتان بروید.

 برای رسیدن به خوشبختی باید از شاهراه رضایت و آرامش عبور کنید پرداختن به علایق شخصی و پرورش آنها سبب می‌شود که شما از خودتان خوشنود باشید و این خوشنودی گام بزرگی به سمت خوشبختی است.

  سخت نگیرید

 غم و شادی توامان در زندگی معنی می‌دهد با نبود هر کدام از اینها هویت دیگری تحت تاثیر قرار می‌گیرد . لطفا  از هر مشکلی برای خودتان غول نسازید البته از هیچ مشکلی غول نسازید آرامش خود را حفظ کنید همه مشکلات روزی حل خواهند شد خداوند در قران فرموده که براستی پس از هر سختی آسانی است . پس به این قول خدا اعتماد کنید و خیلی با رنج و مشکلات شاخ به شاخ نشوید.

همه این حرفها  برای ایجاد  بیشتر حس آرامش و خوشبختی گفته شد اما مسلم است که خوشبختی هیچ فرمولی ندارد. در هیچ یک از فروشگاههای دنیا چه بزرگ چه کوچک خوشبختی، خرید و فروش نمیشود  این نگرش ما به خود،  پیرامون و جهان هستی است که ما را آرام و راضی میکند به قول بودا خوشبختی دو نشانه دارد لبخند و سکوت

توصیه های برای داشتن حس خوب

2 نظر در مورد “توصیه های برای داشتن حس خوب

  • 2022-09-13 در 21:27
    لینک ثابت

    سلام
    مقاله‌ات رو خوندم اکرم جان
    خیلی خوب بود. بعضی جملات و حرفات من رو به فکر فرو برد.
    امیدوارم و امیدواریم به این نکاتی که در حس وحال خوب داشتن گفتی عمل کنیم و امروزمون رو بهتر کنیم تا فردای بهتری داشته باشیم.

    موفق باشی دوست خوبم

    پاسخ
    • 2022-09-15 در 11:14
      لینک ثابت

      خیلی ازت متشکرم نظرات شما دوستان و البته انتقاداتتون به من تو ادامه مسیر خیلی کمک میکنه
      از اینکه وقت گذاشتید و مقاله رو خوندید متشکرم

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *