خاطرم هست تا پونزده سالگی با خودم فکر میکردم حالا که من نه قیافه دارم نه زرنگی و نه سر و زبان حداقل درسم را خوب بخوانم تا حرفی برای گفتن داشته باشم این شد که در هر شرایطی که بودم درس خواندن الویت اول من بود واقعیت ابن بود که من هم زیبایی داشتم هم هنر  و استعداد و هزاران نکته خوب مثل مسئولیت پذیری

اما چرا اعتماد بنفسمان ضعیف است ؟

خیلی از این مشکلات ریشه در کودکی، نوجوانی و جوانی ما دارد نا آگاهی پدر و مادر از اثرات سوء رفتارشان در کودکی باعث مشکلات عدیده‌ای در زندگی بزرگسالی می‌شود که غالبا ریشه در عدم اعتماد به نفس و احترام به خویشتن است.

 فرزندان را با نکته های منفی بمباران نکنیم.

 بسیاری از والدین فرزندان خود را با نکات منفی بمباران می‌کنند مثلا تو بی عرضه ای ، تو تنبلی و هر برچسبی به کودک خود میزنند غافل از اینکه همین برچسبها در ناخود آگاه کودک مثل یک انگل و مزاحم شروع به رشد میکند  و مثل یک سلول سرطانی متاستاز شده همه وجوه زندگی  یک انسان را درگیر می‌کند.

 حس گناهکار بودن و ارتباط آن با کمبود اعتماد به به نفس

 بسیاری از کودکانی که تجربه کشمکش های خانوادگی را دارند خود را مقصر و دلیل عذاب پدر و مادر می‌دانند. همین موضوع کودک را غمگین و اعتماد بنفس اش را پایین می‌آورد.

 البته گاهی اوقات آموزه های دینی و مسایل مذهبی به انسان حس گنه کار بودن می‌دهد. به نظر نویسنده اکرم پیران اصلی ترین قدم در راه داشتن ی زندگی خوب و سالم بخشیدن خودمان است ، چون هیچ کسی در جهان کامل و عاری از خطا نیست به قول آلبرت انیشتن : کسی که در زندگی خود اشتباه نکرده باشد هیچ چیز جدیدی امتحان نکرده است.

 احساس عذاب وجدان و کافی نبودن  در پایین اوردن اعتماد بنفس  تاثیر زیادی دارد.

 آزار دیدن اعتماد به نفس را پایین میآورد.

 اغلب افرادی که مورد آزار جسمی و یا جنسی قرار گرفته‌اند اعتماد بنفس پایینی دارند. این افراد به علت آسیبی که از جامعه دیده‌اند ، دیگر نمیتواند به اجتماع اعتماد کنند و کم کم منزوی و گوشه گیر خواهند شد از طرفی چون خود را مقصر و مستحق این آزارها می‌دانند بنابراین اعتماد بنفسشان آسیب می‌بیند.

نقش شبکه های اجتماعی در افت اعتماد به نفس

 طبیعتا در رسانه ها، افراد زیباتر، خوش پوشتر و خوش هیکلتر نمایش داده میشوند این از ترفندهای رسانه برای جذب مخاطب  بیشتر است . کسانی که خیلی درگیر رسانه و شبکه های اجتماعی هستند در مقایسه خود با این افراد دچار سرخوردگی می‌شوند. به همین علت امروزه ما به صورت گسترده در اجتماع شاهد افراد با اعتماد بنفس ضعیف هستیم بسیاری از افرادی که اعتیاد دارند خیابانگرد شده اند و… چون نتوانستند در برابر پیشنهاد و وسوسه‌ای نه بگویند و جرات و اعتماد به نفس کافی نداشته‌اند دچار این مشکل شده‌اند.

نشانه های عدم اعتماد به نفس

کم حرفی و عدم اعتماد بنفس

این افراد غالبا ساکت , کم حرف و یا منزوی هستند خصوصا وقتی در جمعی تازه وارد باشند و یا افراد تازه وارد در آن جمع باشند سعی میکند سکوت را انتخاب کنند و یا خیلی کم حرف می‌شوند.

ضعف اعتماد بنفس و تنهایی

همه ما با این آدمها مواجه داشته‌اند کسانی که برای هر مهمانی و دورهمی دنبال بهانه ای می‌گردنند و تنهایی خود را ترجیح می‌دهند. این افراد از قضاوت دیگران نسبت به خود می‌ترسند مثلا نگران نداشتن ماشین یا مدرک زبان و … هستند در حالیکه در دورهمی ها قرار نیست کسی آزمون تافل بگیرد این زندگی  شخصی شماست و نیازی به توضیح به دیگران ندارد.

اعتماد به نفس و ارتقا شغلی

 وقتی اعتماد به نفس ندارید در محیط کار نیز با مشکل روبرو خواهید شد. از آنجا که نگران شغلتان هستید و دلتان می‌خواهد به هر قیمتی آنرا حفظ کنید ممکن است در محیط کار به هر شرایطی راضی باشید وکارفرمای شما با علم به اینکه لیاقت ارتقاء شغلی و افزایش مزایا را دارید آن‌را از شما دریغ کند. که همین میتواند از عوامل افت اعتماد به نفس شما باشد.

نوع پوشش و عدم اعتماد به نفس

 معمولا کسانی که اعتماد بنفس ضعیفی دارند سعی میکنند با نوع پوشش و یا آرایش خود را در معرض قضاوت دیگران قرار دهند.  چون برای این افراد نظر دیگران مهم است سعی می‌کنند با لباس و آرایش  توجه بیشتری را متوجه خود بکنند.

اعتماد بنفس و موقعیت جدید

 وقتی اعتماد به نفس کم و پایین است به شرایطی که در آن قرار دارید و احتمالا خیلی هم از آن خوشنود نیستید راضی می‌شوید و حوصله و یا جرات قرار گرفتن در موقعیت یا فضای جدید را ندارید, البته که باید برای شرایط جدید مثلا کار جدید  همه جوانب در نظر گرفت و به قول معروف بی‌گدار به آب نزنید اما آدمهایی که کمبود اعتماد بنفس دارند حتی در قرار گرفتن موقعیتی که صد درصد به نفعشان هست میترسند.

لیاقت و اعتماد بنفس

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند خود را لایق نمیدانند و وقتی کسی تعریفی از آنها می‌کند، آن را پس میزنند و باور نمیکنند. مثلا اگر کسی از صورت ، لباس و یا اخلاق آننها تعریف کند با عبارت نه بابا، شما لطف داری ،  این تعاریف را تعارف و نه واقعیت می‌دانند.

اعتماد به نفس و تایید گرفتن از دیگران

 معمولا ادمهایی که اعتماد به نفس کمی دارند نظر دیگران بسیار برایشان مهم است و برای هر چیزی نیاز به تایید و تصدیق گرفتن از دیگران دارند مثلا دوست دارند اگر پست یا استوری و یا پیامی در گروههای اجتماعی می‌گذارند باز خوردهای زیاد و مثبتی بگیرند و وقتی این اتفاق نمی‎افتد باعث افسردگی و افت بیشتر اعتماد بنفس در آنها می‌شود.

راههای برون رفت از مشکل اعتماد بنفس

 افرادی که این مشکل را دارند نکاتی را باید برای تقویت اعتماد به نفس خود انجام دهند طبیعی است تا زمانی که خودتان نخواهید و بصورت عملی برای تقویت اعتماد بنفس‌تان اقدام نکنید مشاوران کار چندانی نخواهند کرد.

اعتماد بنفس و مهارت آموزی

کلاسی که جز علاقه مندی های شما بوده انتخاب کنبد و با ثبت نام در آن اوقات فراغتتان را مدیریت کنید از طرفی آموختن یک مهارت جدید اعتماد بنفس را بالا میبرد.

اعتماد به نفس و مبارزه طلبی

 حضور در موقعیتهای مختلف و به چالش کشیدن رومزگی و زندگیتان تمرینی است که شما باید از پس آن بربیاید. لازم نیست، در همه موارد برنده میدان باشید اما روحیه مبارزه طلبی در شما اعتماد به نفستان را بالا میبرد.

اعتماد به‌نفس و دوست یابی

 افراد جدید و همینطور کسانی که در بیشتر موارد با شما هماهنگ باشد، بیابید. وقتی شما از لحاظ مالی متوسط باشید و دوستانی خیلی پولدارتر از خود داشته باشید خواه ناخواه مقایسه ای که از طرف خود شما شکل میگیرد اعتماد به نفس‌تان را پایین می‌آورد. فرضا شما شاعرید یافتن دوستان شاعر ، نویسنده و یا کتابخوان به شما کمک شایانی میکند که حس و حال بهتری در میان دوستانتان داشته باشید و همین اعتماد به نفس شما را بالا میبرد.

تلفن همراه و اعتماد به نفس

وقتی در میان جمع هستید خود را با تلفن همراه مشغول نکنید تلفن همراه و شبکه های اجتماعی را کنار بگذارید و کمی در گفتگو ها مشارکت کنید صحبت کردن کم کم به شما اعتماد به نفس لازمه را میدهد.

صحبت کردن و اعتماد به نفس

 بازرترین نشانه افرادی که اعتماد به نفس ندارند و یا اعتماد به نفسشان آسیب دیده و ضعیف است صحبت نکردن است .

پس  خود را وادار به صحبت کنید بالاخره در جمع اطرافتان کسی پیدا می‌شود که مکالمه با شما لذت ببرد اگر حرفی برای گفتن ندارید بیشتر مطالعه کنید تا در یکی دو زمینه مهارت و اطلاعات کافی برای حرف‌زدن داشته باشید.

توصیه ام به عنوان کسی که شروع به تقویت اعتماد بنفس خود کرده است این است گذشته، خاطرات بد، بازخوردهای بد و رفتار زشت دیگران را دور بریزید، سعی کنید با تقویت اعتماد بنفس توانایی های خود را به دنیا ثابت کنید کمترین حق هر انسانی زندگی در آرامش است آنرا به خود هدیه دهید ومنتظر بازخورد مثبت یا منفی از کسی نباشید خداوند در وجود کوچکترین مخلوقات خود استعدادهای شگرفی گذاشته است  آدمیزاد که به عنوان اشرف مخلوقات جای خود دارد .

 به عنوان یک انسان بدون نگرانی از فردا یا حرف و نظر دیگران زندگی کنید و خودتان را که نزدیکترین خویشاوند به خود هستید دوست داشته باشید.

علل و راهکارهایی برای ضعف اعتماد به نفس  self-confidence

9 نظر در مورد “علل و راهکارهایی برای ضعف اعتماد به نفس  self-confidence

  • 2022-08-26 در 00:24
    لینک ثابت

    نویسا و مانا باشید امیدوارم در ادامه راه موفقیت بزرگی انتظار شما را بمشد

    پاسخ
  • 2022-08-26 در 02:14
    لینک ثابت

    متن بسیار خوبی بود. مطالب کاربردی و قلم شیوا.

    پاسخ
  • 2022-08-26 در 15:56
    لینک ثابت

    سلام

    من مقاله‌تۉن خوندم و خیلی نکته‌ها داشت.ۉ اینکه برخی حرف‌ها واقعن به جا بود.
    موضوع عدم اعتماد‌به‌نفس از جمله مباخقی خیلی جا برای بحث داره.
    موفق باشی اکرم جان

    پاسخ
    • 2022-08-30 در 13:00
      لینک ثابت

      فرزانه عزیز، استاد ، دوست و راهنما مسلما نظر شما مشوق خیلی بزرگی برای ادامه راه خواهد بود

      پاسخ
  • 2022-08-27 در 13:36
    لینک ثابت

    سلام و درود به شما اکرم پیران عزیز و همه خوانندگان
    نکات کلیدی خوبی ارائه کردید و اینکه شروع به تقویت اعتماد به نفس در خودتون کردید، بسیار ارزشمنده. اینکه عامل پایین آمدن اعتماد به نفس ضربه‌های روحی حساب بشه نه صرفا برای پیدا کردن مقصر بلکه برای پیش‌برد سریع روند بهبود می‌تواند موثر باشد. متاسفانه نداشتن سیستم آموزشی و پرورشی اصولی هم موثر است. انسانی که استعداد خودش را کشف نکند، اعتماد به نفس ضعیفی خواهد داشت تمام این‌ها باید در شرایطی کاملا آگاهانه همراه با آرامش باشد تا رشد اتفاق بیوفتد که متاسفانه این روزها شاهد امنیت و آرامش نه در خانواده ها نه در مدرسه و نه در اجتماع نیستیم.

    پاسخ
    • 2022-08-30 در 13:03
      لینک ثابت

      متشکرم سارای عزیر ممنون از اینکه وقت گذاشتید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *